4 varningssignaler när du avvecklar ditt företag.

Ska du sälja eller avveckla ditt bolag? Var vaksam så att du inte blir bedragen. Rekommendationen kommer från Bolagsverket.

Har du tröttnat på att driva ditt aktiebolag vidare? Är det tid att gå vidare och göra något nytt? För den som vill lämna sin verksamhet finns olika sätt att avveckla aktiebolaget. Likvidation, försäljning av samtliga aktier, fusion, delning eller att försätta bolaget i kurs är möjligheterna som finns.

På marknaden finns flera företag som har som affärsidé att snabbavveckla bolag. Många är seriösa, men långt ifrån alla. Därför har Bolagsverket gått ut på sin sajt för att informera kring avveckling och vikten av att vara vaksam.

Några varningssignaler som man bör vara extra uppmärksam på enligt Bolagsverket är:

  • Om företaget som ska köpa påstår att stora skulder inte är något problem.
  • Om företaget som ska köpa bara finns på webben, eller har postbox men inget fysiskt kontor.
  • Om det känns för enkelt, snabbt eller billigt att sälja eller avveckla bolaget.
  • Om den som ska köpa eller avveckla ditt bolag vill sköta betalningen svart.

Det som kan hända om allt runt avvecklingen inte går rätt till är att du som företagare riskerar att stå kvar i styrelsen. Då blir du fortfarande ansvarig för händelser och transaktioner i ett företag som du har sålt eller avvecklat. Uppstår en sådan situation kan det vara svårt att bevisa att du är oskyldig om oegentligheter inträffar.

Men det finns sätt att skydda sig mot bedragare eller risken att få sitt bolag använt i kriminellt syfte. Bolagsverkets råd är att be om referenser för att kontrollera hur tidigare avvecklingar har skötts. Det är också bra att kontrollera vem du gör affärer med och se till att göra en ordentlig bedömning av företaget du är på väg att göra affärer med.

eklarerat digitalt, jämfört med 86 procent bland privatpersoner. Bland byråkunder var andelen som deklarerade helt digitalt 2017 bara 25 procent. Detta trots att hanteringen i övrigt på byråerna är helt digital.

– Vi har haft en väldigt bra dialog med branschen och hoppas att det nu blir tillräckligt enkelt att vara helt digital, något vi vet att både kunder och byråer verkligen vill, säger Johan Schauman.

PÅVERKAR DETTA MITT FÖRETAG?
Har du frågor eller funderingar kring denna artikel? Då kan du fråga oss.

FRÅGA OSS